Nieuws

Duizenden chauffeurs raken vrijstelling kwijt voor Code 95

26-07-2018

Elfduizend beroepschauffeurs raken door een fout van de Nederlandse regering hun vrijstelling voor nascholing (Code 95) kwijt. Het gaat om C- en D-rijbewijshouders geboren voor 1 juli 1955. Zij werden uitgezonderd van de verplichting om nascholing te volgen, maar dat mag niet volgens de Europese richtlijn. Om na 2020 nog steeds werkzaam te kunnen zijn in de branche, moeten zij alsnog cursussen gaan volgen bij rijopleiders.

Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat onlangs aangekondigd. Nederland heeft op het gebied van de verplichte nascholing voor beroepschauffeus de Europese richtlijn niet goed uitgevoerd. Chauffeurs geboren voor 1 juli 1955 kregen namelijk tot een paar jaar geleden de Code 95 op hun rijbewijs, terwijl ze hier niet de verplichte nascholing voor hebben gevolgd. Per 1 juni 2015 is deze uitzondering geschrapt en is Nederland gestopt met het ‘cadeau geven’ van de Code 95.

Dit is echter niet voldoende voor de Europese Commissie. Om te voorkomen dat deze zaak voor het Hof van Justitie belandt, kondigt minister Van Nieuwenhuizen aan dat de groep chauffeurs die de Code 95 cadeau kreeg, alsnog de schoolbanken in moet. Het kabinet gaat een wetswijziging voorstellen die het mogelijk maakt de verstrekte codes in te trekken.

30.000 chauffeurs

Uit onderzoek in opdracht van het ministerie blijkt dat het om ongeveer 30.000 chauffeurs gaat die hiermee te maken zullen krijgen na inwerkingtreding van de wet, van wie ongeveer 11.000 beroepschauffeurs. De beroepschauffeurs zullen alsnog op tijd nascholing moeten volgen om beroepsmatig te kunnen blijven rijden. De overige rijbewijshouders zijn alleen verplicht hun rijbewijs om te wisselen voor een exemplaar zonder Code 95.

De verwachting is dat er te weinig capaciteit beschikbaar is in de opleidingsbranche om de 11.000 chauffeurs de  nascholing aan te kunnen bieden. Het gaat hierbij met name om de capaciteit voor de praktijktrainingen. Daarom is een overgangsperiode van minstens zes maanden nodig om ervoor te zorgen dat de opleidingscapaciteit niet overloopt.

Subsidie nodig

Volgens het onderzoek zal het lastig zijn om de chauffeurs ervan te overtuigen nu alsnog nascholing te gaan volgen. Stakeholders vinden dat hier geld voor nodig is: de nascholing moet gratis worden, of vergoed worden door de werkgever. “Meerdere stakeholders geven aan dat zij vinden dat de overheid tekort is geschoten; de sector mocht ervan uitgaan dat de vrijstelling voor de nascholing in lijn was met Europees recht. Nu dit niet het geval blijkt te zijn, moet de overheid dit dan ook repareren”, aldus de onderzoekers.

Volgens ‘een van de vakbonden’ is het probleem in de transportsector het grootst. Dit wordt overigens door een van de belangenverenigingen uit de sector tegengesproken: de oudere chauffeurs met vrijstelling worden wel degelijk (na)geschoold, het probleem is vooral dat deze nascholing niet werd geregistreerd bij het CBR, omdat dit 20 euro kostte. Volgens het CBR is hier een reparatie-actie op uitgevoerd die ertoe heeft geleid dat circa duizend chauffeurs alsnog hun nascholing hebben geregistreerd.

Uit het onderzoek komt naar voren dat met name in de OV-sector de nascholing voor oudere chauffeurs vanaf het begin wordt gedaan. De touringcarsector voorziet een groot probleem bij het verplicht volgen van nascholing. De sector leunt zwaar op oudere chauffeurs, en vervangers zijn lastig te krijgen.

Niveau nascholing

Meerdere stakeholders laten zich tegenover de onderzoekers kritisch uit over het niveau van de nascholingsopleidingen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om vijf keer dezelfde cursus te volgen, en dan is aan de nascholingsverplichting voldaan. Ook kunnen chauffeurs opleidingen volgen die weinig tot niets met hun werk te maken hebben, zoals heftruckcursussen voor buschauffeurs.

Een enkeling geeft in het rapport aan dat het niveau van de cursussen valt of staat met het niveau van de opleider. Het kan zijn dat een rijopleider gecertificeerd is, maar dat de kwaliteit van de instructeur onvoldoende is. In een werkgroep met bonden, rijopleiders en belangenorganisaties wordt momenteel gekeken naar een mogelijkheid dat de rijschoolbranche ‘zich committeert aan een nascholing voor theorie-instructeurs’.

Verder is er behoefte aan een toetsingsmoment. Oudere chauffeurs zijn met name geïnteresseerd in (internationale)verkeersregels en verkeersborden, en verschillen hiertussen in de Europese Unie. “De cursus zou een jaarlijks karakter moeten hebben, en worden afgesloten met een toetsingsmoment, bijvoorbeeld in de vorm van een examen.”

Een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft tegenover RijschoolPro deze week nog geen toelichting kunnen geven op de wijzigingen bij Code 95.

Bron: Rijschoolpro

Rooster theorielessen auto en bromfiets tijdens zomervakantie

03-07-2018
Tijdens de zomervakantie hanteren wij elk jaar een gewijzigd theorierooster. De lessen vinden plaats in de volgende weken:
  • Week 29 geen theorieles
  • Week 30 geen theorieles
  • Week 31 dindagavond theorieles (19:00u - 21:00u)
  • Week 32 dinsdagavond theorieles (19:00u - 21:00u)
  • Week 33 dinsdagavond theorieles (19:00u - 21:00u)
Vanaf week 34 draait de cursus weer zoals gebruikelijk op zowel de dinsdag- als de woensdagavond.

 

Invoeringsdatum 2toDrive onbekend; steeds meer jongeren gedupeerd

27-02-2018
Er is voorlopig nog geen duidelijkheid over wanneer de invoeringsdatum van 2toDrive zal zijn. Zowel het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat als het CBR kunnen nog niet zeggen wanneer de invoering zal plaatsvinden van de nieuwe regeling waarbij jongeren van 17 jaar hun rijbewijs mogen halen.

2toDrive zou begin dit jaar al ingevoerd worden, nadat de pilot in oktober 2017 succesvol afgerond werd.  Bij de nieuwe regeling kunnen jongeren al vanaf 16,5 jaar rijlessen volgen en op hun 17e examen doen. Regel is wel dat ze tot hun 18e onder begeleiding van een ervaren bestuurder moeten rijden.

Overgangsregeling
Om jongeren tegemoet te komen tijdens de invoering van de nieuwe wetgeving is er een overgangsregeling getroffen voor jongeren die op 1 november 2017 al 16 jaar of ouder waren. Jongeren die echter op 1 november nog geen 16 jaar waren, moeten nu wachten met rijlessen tot de wet is ingevoerd. Volgens het CBR betreft dit slechts een kleine groep van ongeveer ongeveer twintig leerlingen per maand.

Onduidelijkheid
Nu de invoeringsdatum voorlopig nog onbekend is, loopt het aantal jongeren dat op 1 november 2017 nog geen 16 was, en eigenlijk zouden willen beginnen met theorielessen, op en zolang er onduidelijkheid blijft over de invoeringsdatum van 2toDrive zullen deze aantallen blijven oplopen. 

Bron: Rijschoolvandaag.nl

Gewijzigde openingstijden en theorieles tijdens carnavalsvakantie

01-02-2018
Tijdens de carnavalsvakantie zijn wij gesloten op maandag en dinsdag (12 en 13 februari). Dit betekend ook dat er geen theorieles plaats zal vinden op dinsdag 13 februari. Een dag later op woensdag zijn wij weer normaal geopend en geven wij ook weer theorieles.

Wij wensen iedereen een fantastisch carnaval! 

Dinsdag 19 en 26 December geen theorieles auto/bromfiets

18-12-2017
In verband met onze eigen kerstviering en tweede kerstdag zal er geen theorieles plaatsvinden op dinsdag 19 en 26 december 2017. De woensdagavonden wordt er wel gewoon theorieles gegeven.

Wij wensen jullie allemaal alvast hele fijne feestdagen!

Mag je met een verlopen rijbewijs rijden?

25-07-2017
Je rijbewijs is tien jaar geldig. De kans dat je onthoudt op welke datum hij verloopt, is vrij klein. Om die reden stuurt de overheid je automatisch een bericht wanneer het bijna zover is. Ontzettend handig, maar wat als je dat bericht niet ontvangt?

Het antwoord is simpel: met een verlopen rijbewijs mag je niet rijden. En dat moet je ook echt niet doen, want je rijdt onverzekerd rond. Gebeurt er een ongeluk, dan heb je dus een erg groot probleem. De verzekering zal dan de opgelopen schade niet dekken.


Beperkt verzekerd

Mocht je rijbewijs verlopen zijn, dan betekent dit niet direct dat je auto helemaal niet meer verzekerd is. Je bent in zo’n geval verzekerd voor ‘beperkte duur’. Je bent weliswaar niet verzekerd om te gaan rijden, maar je auto is wel nog steeds verzekerd tegen schade die bijvoorbeeld door diefstal of weersomstandigheden aan je auto ontstaan. In welke mate dit is hangt af van de polis die je hebt afgesloten. De termijn die geldt voor deze ‘beperkte verzekering’ is bij veel verzekeraars anders. Over het algemeen staat de maximale termijn op twaalf maanden, maar er zijn ook verzekeraars bij wie deze termijn een stuk korter is. Soms maar twaalf weken. Wanneer je een nieuw rijbewijs aanvraagt duurt het gemiddeld vijf werkdagen voordat je het nieuw rijbewijs kunt ophalen. Na ontvangst moet je niet vergeten om meteen een nieuwe verzekering af te sluiten.

Minimaal 90 euro

Rijden met een verlopen rijbewijs kost je bij een staandehouding 90 euro, zolang je rijbewijs minder dan één jaar is verlopen. Is je rijbewijs meer dan één jaar geleden verlopen, dan bedraagt de boete 340 euro.
Check regelmatig ‘MijnOverheid’

Alle berichten die je per post van de overheid ontvangt, komen ook in je inbox te staan op MijnOverheid. Het is daarom verstandig om periodiek je inbox na te lopen op belangrijke berichten. Zo weet je zeker dat je nooit meer wat mist. Ook geen oproep om een nieuw rijbewijs aan te vragen.

Bron: Rijschoolvandaag.nl

 

Vanaf 1 juli bladeren door theorie-examen mogelijk

13-04-2017

Vanaf 1 juli 2017 kunnen kandidaten van het theorie-examen auto, motor en bromfiets door het examen bladeren en examenvragen markeren. Daarnaast is er geen antwoordtijd per vraag ingesteld. Kandidaten kunnen dus zelf de examentijd indelen en een gemarkeerde vraag op een later moment tijdens het examen nog eens bekijken. Het examenonderdeel ‘Gevaarherkenning’ in het theorie-examen voor de auto krijgt deze opties niet. Aan de inhoud van de theorie-examens verandert er niets.

De blader- en markeermogelijkheid in het examen is al getest en kandidaten zijn er heel tevreden over. Het slagingspercentage is met 2% licht gestegen. Het CBR kijkt nu al naar de mogelijkheden voor de volgende verbetering van het theorie-examen, bijvoorbeeld een vraag waarbij de kandidaat het antwoord aanwijst in een afbeelding.

Bron: CBR

Start bouw van nieuw oefenterrein en bedrijfshal

28-03-2017
Bax Verkeersopleidingen is begonnen met het aanleggen van een nieuw oefenterrein. Op dit terrein zullen wij bijzondere verrichtingen gaan uitvoeren voor diverse opleidingen zoals brommobiel, motor en vrachtwagen. Ook is er een start gemaakt met de bouw van een hal waar wij heftruck en reachtruck opleidingen gaan verzorgen. Wij zullen u op de hoogte houden van de vorderingen

Gratis oogmeting door 't Brillenhuys op Open Dag zaterdag 1 april

14-03-2017
Tijdens de open dag op zaterdag 1 april kun je niet alleen profiteren van gratis proeflessen en hoge kortingen op alle categorieën, ook kun je geheel gratis een oogmeting doen! In samenwerking met 't Brillenhuys is er de gehele dag de mogelijkheid om het zicht eens goed door te laten nemen.



Sinds 1993 is ’t Brillenhuys door Kees Euwijk gestart in Heusden-Vesting. Vanaf 2006 is 't Brillenhuys in Drunen geopend. Een grote winkel, voor iedereen makkelijk bereikbaar en toegankelijk. Steeds meer mensen hebben oog voor ‘t Brillenhuys gekregen. Het zijn blikken van goede verstandhouding geworden. Door het leveren van kwaliteit, ruim 35 jaar ervaring in de optiekbranche, vakmanschap en uitstekende service met persoonlijke benadering is ’t Brillenhuys een begrip in Drunen en omgeving. 

’t Brillenhuys staat garant voor een deskundige oogmeting, nauwkeurige contactlensaanpassing, het glas- en montuuradvies en een gewaarborgde nazorg. Neem daar gerust de tijd voor, want u bent het die centraal staat in ‘t Brillenhuys.

Interesse in een gratis proefles? Meld je dan snel aan!

Neem ook eens een kijkje op de website van 't Brillenhuys!



 

Speed pedelec wordt onderdeel van theorie-examen

09-12-2016
De speed pedelec wordt vanaf 1 juli 2017 onderdeel van het theorie-examen. Voor de bestuurders van deze snelle e-bikes gelden vanaf 1 januari dezelfde regels als voor bromfietsers. Vanaf volgend jaar kunnen bromfietsers dus met hetzelfde rijbewijs ook een speed pedelec besturen. Omdat de nieuwe regels voor meerdere weggebruikers gelden, neemt het CBR de snelle fiets op in de theorie-examens AM, A en B.

De nieuwe vragen over de speed pedelec vallen onder onderwerp J: ‘Risico’s in verband met aanwezigheid en gedrag ander verkeer’. Het nieuwe onderdeel wordt pas vanaf 1 juli geintroduceerd, omdat het CBR kandidaten, opleiders en uitgevers van verkeersleermiddelen de tijd wil geven zich voor te bereiden op de nieuwe ontwikkelingen in het examen. Daarnaast geldt voor speed pedelecs die al in gebruik zijn genomen een overgangsregeling tot 1 juli 2017.

Nieuwe regels

Speed pedelecs worden nu nog gezien als een snorfiets, waarvoor een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur geldt. De snelle fietsen mogen vanaf 1 januari buiten de bebouwde kom maximaal 45 kilometer per uur en binnen de bebouwde kom op het fiets/bromfietspad maximaal 30 kilometer per uur. Als er geen fiets/bromfietspad is, rijden speed pedelecs op de rijbaan.Ook is vanaf 1 januari 2017 een bromfietskenteken verplicht en moeten de bestuurders een goedgekeurde helm dragen.

Examen op ‘normale’ bromfiets

Het examen wordt overigens nog steeds afgelegd met een ‘normale’ bromfiets. De speed pedelec wordt straks gezien als een elektrische bromfiets met trapondersteuning. De speed pedelec valt hiermee dus niet onder de definitie van een bromfiets (die volgens de definitie geen trapondersteuning heeft), waardoor een examen op de speed pedelec niet toegestaan is, meldt het CBR

Geen theorielessen tussen kerst en nieuwjaar

08-12-2016
In verband met de feestdagen zijn er tussen kerst en nieuwjaar geen theorielessen voor de auto, motor en bromfiets. Het gaat hier over de avonden op dinsdag 27 en woensdag 28 december. Ook dinsdag 20 december zal er geen theorieles zijn. Alle andere dinsdag- en woensdagavonden vinden er gewoon theorielessen plaats.

Ook interesse in theorieles? Neem dan contact op met kantoor.

Bekijk ons kantoor vanaf nu via Google Business View

15-11-2016
Vanaf nu kunt u op elk moment van de dag vanuit uw luie stoel een kijkje nemen in ons kantoor.

Wist u dat wij op 26 november 2016 een inschrijfdag hebben waar u gratis een proefles kunt nemen én kans maakt op een gratis rijopleiding? Lees er hier alles over!

Maak kans op een gratis rijopleiding t.w.v. €2199,- tijdens de Inschrijfdag op zaterdag 26 november!

01-11-2016


Voorwaarden Gratis opleiding

  • Alle personen die zich inschrijven voor een opleiding tijdens de Inschrijfdag op 26 november 2016 maken kans op de prijs
  • Er wordt 1 winnaar gekozen
  • De trekking vind plaats op zaterdag 3 december 2016
  • De prijs betreft een gratis rijopleiding bij Bax Verkeersopleidingen t.w.v. maximaal €2199,-
  • De prijs is geldig t/m het eerste praktijkexamen
  • De prijs is niet inwisselbaar voor geld en niet overdraagbaar
  • De gratis opleiding is de opleiding waarvoor de winnaar zich tijdens de Inschrijfdag voor ingeschreven heeft.
  • Aanvang van de opleiding binnen 3 maanden

45.000 chauffeurs klaar voor Code 95 dankzij SOOB-subsidie

30-09-2016
 De afgelopen vijf jaar is veelvuldig gebruik gemaakt van de SOOB subsidieregeling voor de verplichte nascholingscursussen met betrekking tot Code 95. In totaal hebben 45.000 chauffeurs van 3.000 bedrijven gebruik gemaakt van deze subsidie. Daarnaast maakten 2.000 werkzoekenden chauffeurs in de sector Transport en Logistiek gebruik van een aanvullende regeling uit het sectorplan.

SOOB ondersteunt sector bij implementatie Code 95

SOOB heeft, namens de werkgevers en werknemersorganisaties in de sector, via een aantrekkelijke subsidieregeling actief ingespeeld op de komst van EU-richtlijn 2003/59. Deze Europese richtlijn regelt de verplichte nascholing voor beroepschauffeurs binnen Europa. De richtlijn vormt de basis voor de ‘Code 95’ die sinds 10 september 2016 verplicht vermeld moet staan op het rijbewijs van vrachtwagenchauffeurs.
 
“Toen de Code 95 verplichting definitief werd zijn we gelijk met de sector gaan kijken waar behoefte aan ondersteuning was” zegt Arthur van Dijk van TLN. “we hebben actief op de situatie kunnen inspelen door de subsidieregeling, een voorlichtingscampagne en de Code 95 Check”. Egon Groen van FNV: “Later hebben we via het sectorplan nog een speciale regeling voor werkloze chauffeurs aan toe kunnen voegen”.

Voorlichting

Van Dijk: “Elke chauffeur moet Code 95 op zijn rijbewijs hebben staan om zijn beroep te kunnen uitoefenen. Het was daarom voor werkgevers en chauffeurs in de sector van cruciaal belang hier tijdig mee aan de gang te gaan. Via een uitgebreide voorlichtingscampagne en de Code 95 Check hebben we de sector daarin ondersteund”.


Speciale subsidie voor werkloze chauffeurs

“Samen met het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft SOOB in het Sectorplan Transport en Logistiek ook een speciale regeling voor werkloze chauffeurs getroffen” geeft Groen aan. “Normaal gesproken betalen werkgevers deze opleidingen. Voor werkzoekenden geldt dat niet en is het niet altijd gemakkelijk om met een uitkering deze opleidingen zelf te moeten betalen. Deze regeling zorgt ervoor dat deze mensen goed opgeleid blijven en direct inzetbaar zijn op de arbeidsmarkt”. “Het is goed te zien dat bijna 2.000 chauffeurs van deze regeling gebruik hebben gemaakt en inzetbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Zeker nu de vraag naar chauffeurs weer aantrekt”.
 
Hans Haring uit Erica was een werkzoekende chauffeur die gebruik maakte van de regeling uit het sectorplan. “Ik had nog niet al mijn punten en omdat ik werkloos was kon ik niet bij een werkgever terecht om alle punten te halen. Ik merkte dat het zonder de punten lastig was een nieuwe baan te vinden. Dank zij de regeling is me dat wel gelukt”. Hans is inmiddels bezig met een nieuwe baan in het vervoer van groente en fruit.


De kracht van samenwerking

SOOB is het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds van de Sector Transport en Logistiek. In opdracht van de sociale partners, FNV, CNV, VVT en TLN, ondersteunt SOOB al sinds 1973 bij het optimaliseren van de arbeidsmarkt en het bevorderen van goede arbeidsverhoudingen in de sector. Daarom zoekt SOOB steeds actief naar samenwerking met andere instanties als dat de sector ten goede komt, zoals met het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ten behoeve van het Sectorplan Transport en Logistiek. Het Sectorinstituut Transport en Logistiek voert de projecten uit. In de sector Transport en Logistiek werken 130.000 mensen bij meer dan 6.000 bedrijven.

EU-richtlijn 2003/59

Alle chauffeurs dienst of werkend voor een in de EU gevestigde onderneming dienen te voldoen aan de zogenaamde EU-richtlijn 2003/59. Deze Europese richtlijn regelt de verplichte nascholing voor beroepschauffeurs binnen Europa. Door deze richtlijn ontstaat er uniformiteit in de eisen die gesteld worden aan Europese chauffeurs.
 
 De regeling vormt de basis voor de ‘Code 95’ die per 10 september 2016 verplicht vermeld moet staan op het rijbewijs van vrachtwagenchauffeurs. Om ongelijke concurrentie te voor­ komen, is de Richtlijn van toepassing op zowel onderdanen van de lidstaat, als op derden die in dienst zijn van een in de EU gevestigde onderneming. De Richtlijn vakbekwaamheid heeft als hoofddoelstellingen: de verkeersveiligheid, de veiligheid van de bestuurder, het imago van het beroep en rationeel brandstofverbruik.

Laat Bax Verkeersopleidingen u ontzorgen

Bax Verkeersopleidingen is SOOB gecertificeerd en mag cursussen met subsidie aanbieden. Bax Verkeersopleidingen is gespecialiseerd in beroepsopleidingen voor het goederenvervoer en geeft diverse logistiek- en veiligheidscursussen. Daarnaast geeft Bax Verkeersopleidingen cursussen voor de Code95. 
 

 

Bax Verkeersopleidingen aanwezig op Dag van de Logistiek

06-09-2016
Bax Verkeersopleidingen is dit waar weer present op de Dag van de Logistiek. Deze dag staat geheel in het kader van alles wat met transport & logistiek te maken heeft. Bij onze stand ben je welkom om alle informatie te krijgen die je nodig hebt voor het behalen van alle rijbewijzen, de Code95 en verschillende logitieke opleidingen.

Naast Bax Verkeersopleidingen zijn er natuurlijk ook veel andere bedrijven die je graag een kijkje willen laten nemen in de wereld van de logistiek. Er is genoeg te doen voor iedereen!

Kijk voor meer informatie over de Dag van de Logistiek op: Logistiekmiddenbrabant.nl

VVD eist betere screening van rijinstructeurs

29-07-2016
De jacht op malafide rijinstructeurs is geopend. Nog altijd blijken te veel leraren onbevoegd les te kunnen geven. De verplichte bijscholingscursus stelt bovendien te weinig voor. De VVD eist dat minister Melanie Schultz van Infrastructuur ingrijpt.

Twee weken geleden nog plukte de politie in Spijkenisse een 63-jarige Vlaardinger van de weg, omdat hij niet over de juiste papieren beschikte. De verbijsterde leerling kon naar huis lopen.

Het is het zoveelste voorbeeld dat er iets mis is in de branche, stelt Kamerlid Barbara Visser (VVD). Zij wil dat cowboys die gepakt worden nooit meer les geven. ,,Als je willens en wetens fraudeert en daarmee leerlingen in gevaar brengt, dan moet er geen genade zijn."

Nederland telt circa 15.000 rijinstructeurs. Hoeveel onbevoegde leraren er rondrijden is niet bekend. De Vereniging Rijschool Belang schat dat het er zo'n 1200 zijn.

Maatregelen
Verkeersminister Schultz heeft maatregelen aangekondigd. Op dit moment is het controleren van rij-instructeurs een taak van de politie, maar dit gebeurt vaak maar incidenteel. In een nieuw wetsvoorstel gaat de Inspectie Leefomgeving en Transport de instructeurs in de gaten houden. Tegelijkertijd gaat het CBR (Centraal Bureau voor de Rijvaardigheid) meer controleren op foute instructeurs. In Rotterdam waren de eerste controles. Daar vielen de eersten zonder pas al door de mand. Daarna is besloten dagelijks steekproeven uit te voeren in heel het land.

Rijleraren dienen in het bezit te zijn van een pas, waarvoor ze zich elke vijf jaar moeten laten bijscholen. Tot voor kort werd er nauwelijks op gecontroleerd, zegt voorzitter Peter van Neck van de Vereniging Rijschool Belang (VRB). ,,De bijscholing kost aardig wat geld. Dan zijn er instructeurs die denken: ik word toch niet gepakt.''

Incident
Een incident van begin dit jaar sterkt zijn verhaal. De politie in Deventer hield toen een 55-jarige man aan, die al 21 jaar illegaal rijles gaf. Wie gepakt wordt, kan in elk geval een boete tegemoetzien van 650 euro. Voor Visser gaan de maatregelen die partijgenoot Schultz heeft aangekondigd echter lang niet ver genoeg. Zo zijn rijschoolhouders niet verplicht aan het CBR hun rijbewijs te laten zien. Visser: ,,Kom op zeg, dat is toch volslagen belachelijk? Los dit op."

De verplichte bijscholingscursussen zijn volgens Visser bovendien zo makkelijk dat 99 procent slaagt. ,,Ik hoor verhalen uit de branche dat er instructeurs zijn die het halen terwijl ze helemaal geen Nederlands spreken. Dat is volslagen belachelijk." Ook andere fracties in de Tweede Kamer waren eerder al dermate kritisch op Schultz' wetsvoorstel dat de parlementaire behandeling moet worden moest worden.

Controleren
Het is voor een particulier haast niet te doen om te checken of zijn rijleraar wel bevoegd is. Die heeft dan de naam én geboortedatum van de instructeur nodig. ,,Dat vraag je inderdaad niet zo snel'', erkent Henk Burghout van het IBKI, dat de passen aan rijleraren verstrekt. ,,Maar ach, wie weet nou of zijn tandarts bevoegd is, om maar wat te noemen.'' 

Er is ook goed nieuws: ook al blijkt dat iemand rijles heeft gehad van een onbevoegde instructeur, het rijbewijs blijft geldig, zegt het CBR. Deze instantie neemt het examen af. ,,De kandidaat heeft laten zien dat hij veilig en verantwoord aan het verkeer kan deelnemen'', aldus een woordvoerder van het CBR.

Bron: AD

Nieuwe Subsidie voor T-rijbewijs vanaf 1 september 2016

26-07-2016
Vanaf 1 september kunnen werknemers in de sectoren Dierhouderij, Paddenstoelen en Open Teelten een tegemoetkoming aanvragen in de kosten voor het behalen van het T-rijbewijs.

De invoering van het T-rijbewijs heeft grote gevolgen voor de bedrijfsvoering van de agrarische ondernemers. De signalen die de LTO-organisaties hierover hebben ontvangen zijn opgepakt. In overleg met FNV en CNV Vakmensen is gezocht naar een mogelijkheid om de kosten voor het behalen van de T-rijbewijs enigszins te drukken.

Cursusgroepenregeling

De subsidie voor het T-rijbewijs is onderdeel van de cursusgroepenregeling. Werknemers kunnen de subsidie aanvragen in CAS, het digitale administratiesysteem van het fonds Colland Arbeidsmarkt. Het gaat hier om een eenmalige vergoeding van kosten die zijn gemaakt voor het behalen van het T-rijbewijs.

Verschillende voorwaarden

De subsidieregeling loopt door tot en met 1 september 2017. Gemaakte kosten voor 1 september komen niet in aanmerking voor subsidie.  De genoemde sectoren hanteren verschillende voorwaarden wat betreft de vergoedingspercentages en maximale hoogte van de vergoeding per werknemer.

Bron: Rijschoolvandaag

Inspectie gaat streng controleren op Code 95

22-07-2016
De chauffeur die nog niet in het bezit is van de Code 95 mag gaan opschieten. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft inlangs in de Telegraaf aangegeven dat er geen enkel uitstel zal plaatsvinden aan de Code 95 verplichting. "Wij gaan streng controleren en kennen geen pardon" aldus ILT. 

"Dat chauffeurs nu in de problemen komen hebben ze grotendeels aan zichzelf te wijten. Het is al jaren bekend dat deze datum er aan zat te komen, maar veel rijders hebben het voor zich uitgeschoven en denken dat het niet gehandhaafd wordt. Maar dan rekenen ze buiten de waard", waarschuwt Lianne Sleutjes van ILT. "Wij gaan streng controleren en kennen geen pardon."

Indien de chauffeur tijdens een controle staande wordt gehouden en hij niet aan de Code 95 verplichting voldoet, mag hij zijn rit niet voortzetten. Daarnaast kan de chauffeur een boete van 800 euro opgelegd krijgen.

Met het aflopen van de Code 95 termijn over 5 weken blijken veel bedrijven toch nog de weg te vinden naar opleiders om zo uiteindelijk toch aan hun opleidingsverplichting te voldoen. Bax Verkeersopleidingen heeft nog mogelijkheden om de Code 95 te behalen voor 10 september, maar wees er dan snel bij.

Voor meer informatie of wanneer u twijfelt of u de Code 95 nodig hebt kunt u contact met ons opnemen via: 0416-372450 of stuur een mailtje naar: info@baxverkeersopleidingen.nl.

Bron: Telegraaf
 

Geen code 95 gaat je €800,- kosten

02-07-2016

Op 10 september moeten chauffeurs Code95 op hun rijbewijs hebben staan. EVO vangt signalen op waaruit blijkt dat bedrijven zich niet realiseren wat de gevolgen zijn als chauffeurs geen Code 95 op het rijbewijs hebben laten bijschrijven. Die gevolgen zijn niet mals. Een boete van 800 euro krijgt de chauffeur sowieso, maar er is nog meer narigheid.

TTM2015_5_code95_kreeft (1)”Doorrijden zonder code 95 is geen optie. De boete is minstens 800 euro indien bij inspectie blijkt dat men de Code 95 niet op het rijbewijs heeft staan. Daarnaast mag de chauffeur meteen uitstappen en niet verder rijden. Chauffeurs en bedrijven zijn ook onverzekerd indien men gaat rijden zonder de code 95 op het rijbewijs. Bij ongevallen zal men zelf de schade moeten vergoeden”, waarschuwt Patricia de Wilde, beleidsadviseur bij EVO.

Let op: ook chauffeurs geboren voor 1955 dienen de Code 95 te hebben, de vrijstelling voor deze personen is komen te vervallen.

Bron: EVO

Automobilist mogelijk opnieuw op rijexamen door EU-regels

13-05-2016
De Europese wetgeving voor het rijexamen moet op de schop. In een nieuwe, gefaseerde examinering moeten automobilisten doorlopend updates krijgen over nieuwe technologie in de auto en hoe zij hiermee om moeten gaan. Dat schrijft het Europese adviesbureau ETSC, dat de Europese Commissie en alle 28 lidstaten adviseert over mobiliteit en verkeersveiligheid. Ook een auto zou in de toekomst een rijexamen moeten afleggen.

De European Transport Safety Council (ETSC) schrijft over de Europese wetgeving voor rijexamens in het rapport ‘Prioritising the Safety Potential of Automated Driving in Europe’. Het omvat een weergave van de ontwikkeling van zelfrijdende mobiliteit in de komende jaren, de mogelijke problemen die dit met zich meebrengt en er worden aanbevelingen gedaan voor de nabije toekomst om deze te tackelen. Het advies is gericht aan zowel Europese beleidsmakers als die van de individuele lidstaten.


Opnieuw op rijexamen

Alle lidstaten conformeren zich aan de zogenaamde ‘Driving Licence Directive’. In dit bestand staat onder andere vastgesteld vanaf welke leeftijd iemand voor een bepaalde categorie rijexamen mag doen en de beschrijving van alle categorieën zoals deze worden gehanteerd. Ook is dit het document waarin staat beschreven dat een rijexamen moet bestaan uit een theoretisch en een praktisch deel, waar het CBR de examens op baseert.

ETSC beveelt Brussel aan om dit document te herzien op basis van de ontwikkelingen met geautomatiseerde voertuigen. “Overweeg om overweg te kunnen met assistentiesystemen in de auto onderdeel te maken van het rijexamen. Zorg er daarnaast voor dat automobilisten ook na het behalen van hun rijbewijs regelmatig updates krijgen omdat de technologie zich blijft ontwikkelen.”

Regelmatige updates over nieuwe technologieën in de auto zijn compleet nieuw. Dat zou kunnen betekenen dat iedereen die nu al een rijbewijs bezit mogelijk terug naar het CBR moet voor een opfris-examen over technologie in (semi-)zelfrijdende auto’s, zo schrijft ook het Britse ‘The Telegraph’. De mate waarin automatisering aanwezig is in het betreffende voertuig zou daarnaast betrokken moeten worden in het examen.


Rijopleiding

Ook de rijopleiding moet worden aangepast, zo schrijft ETSC in het rapport. Er moet een lesprogramma worden ontwikkeld zodat automobilisten begrijpen hoe en wanneer ze de automatiseringen in de auto kunnen gebruiken en wat de voordelen en beperkingen ervan zijn. Een dergelijk curriculum, zoals het genoemd wordt, moet op Europees niveau worden ontwikkeld.

Op nationaal niveau adviseert ETSC aan Nederland en de andere lidstaten individueel om een lesplan te ontwikkelen zodat automobilisten semi-zelfrijdende voertuigen kunnen gebruiken en veilig over kunnen schakelen tussen zelfrijdend en zelf rijden.


Auto ook op examen

ETSC adviseert de Europese Commissie ook om zelfrijdende auto’s een nog te ontwikkelen rijexamen te laten doorstaan. “Herzie standaarden om alle nieuwe veiligheidsfuncties van geautomatiseerde voertuigen in kaart te brengen. Laat deze voertuigen een vergelijkbare test aan een rijexamen voor mensen doen, zodat kan worden ingeschat of ze scenario’s met veel risico, vooral met weggebruikers buiten het voertuig, veilig kunnen afwerken.

Bron: Verkeerspro

Goede voorbereiding voor motorrijders door extra rijlessen

10-05-2016
Zodra de zon begint te schijnen zijn motorrijders steeds vaker te zien op de Nederlandse wegen. De afgelopen weken zijn echter een aantal ernstige ongelukken gebeurd met motorrijders. Hierbij een aantal tips om goed voorbereid de weg op te gaan.

Voordat motorbestuurders na een lange winterperiode deel gaan nemen aan het verkeer, is het verstandig om de kennis en kunde weer op te frissen. De VID (VerkeersInformatieDienst) adviseert om eventueel extra rijlessen te nemen voordat bestuurders de weg op gaan. Om goed voorbereid te zijn volgen hieronder nog enkele tips.

Motorbanden

Autobanden dienen een minimale profieldiepte van 1,6 millimeter te hebben, terwijl een motorband kan volstaan met minimaal 1,0 millimeter. Omdat motorbanden ronder zijn wordt het water naar de zijkant veel beter afgevoerd, daarom is een minimaal profiel van 1,0 millimeter voldoende. 

Controlebeurt

Heeft een motor lang stilgestaan? Dan is het belangrijk om zaken zoals verlichting, remvloeistof en koelvloeistof goed te (laten) controleren. Laat uw motor desgewenst even door een erkend bedrijf aan een controlebeurt onderwerpen.

Kleding

Voor wat betreft de kleding is het altijd verstandig om beschermende kleding te dragen. Reflecterende kleding is de beste keuze, volgens de VID. In de zomer bent u daarnaast met lichte kleding minder goed zichtbaar. Wanneer de zon schijnt, is donkere kleding opvallender en daarom aan te raden. U zult dan voor automobilisten beter te zien zijn waardoor de kans op een ongeval aanzienlijk verkleind wordt.

Bron: rijschoolvandaag.nl

Op zoek naar Chauffeurs? Wij helpen!

15-04-2016
De economie trekt aan en daarom zijn er de komende jaren veel chauffeurs nodig. Om aan deze vraag te kunnen voldoen werven en testen wij voor u kandidaten en bieden u hoge subsidiemogelijkheden voor het opleiden van deze kandidaten. Wij helpen u graag uw vacatures te vervullen met gemotiveerde nieuwe chauffeurs!
 

Hoe werkt het?

1. Kandidaten die zich aanmelden voor het opleidingstraject tot chauffeur doorlopen eerst een uitgebreid voorlichtings- en selectieproces. Motivatie, competenties en rijvaardigheid zijn daarbij belangrijke aandachtsgebieden. 
2. Kandidaten die succesvol door dit proces komen gaan op zoek naar een baan. Wij helpen hen daarbij. Geschikte kandidaten stellen wij graag aan u voor. U biedt hen een baangarantie van minimaal een jaar.

3. Daarna kan de kandidaat aan de opleiding beginnen. U kiest een (Voorlopig) Gecertificeerd Opleider Transport & Logistiek bij u in de buurt (er zijn meer dan 100).

4. Na afloop van de opleiding gaat deze vakbekwame en gemotiveerde chauffeur direct in zijn nieuwe functie bij u aan de slag!


Financieel aantrekkelijk

In 2016 en 2017 zullen maar liefst 2000 kandidaten worden opgeleid. De opleiding wordt grotendeels gefinancierd door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en SOOB, het opleidingsfonds voor de sector. Zowel van werkgever als van de kandidaat wordt slechts 10% bijdrage in de opleidingskosten gevraagd.
Voordelen voor u
  • Geen wervings- en selectiekosten
  • Direct een geschikte kandidaat
  • Beperkte bijdrage in de opleidingskosten
  • Goed opgeleide en gemotiveerde chauffeurs
Ook u kunt kandidaten aanmelden voor dit traject
Kent u mensen in uw netwerk die u wilt laten opleiden? Dat kan! Meld hier uw kandidaten aan. Na ontvangst van uw gegevens nemen wij contact met u op.

Meld uw vacatures bij het Sectorinstituut

Heeft u vacatures voor deze gemotiveerde kandidaten? Meld ze bij ons aan! Dit kan via mobiliteit@stlwerkt.nl. Onze adviseurs nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

Bron: STL 

Ga niet zonder kennis het verkeer in

09-03-2016
Sinds gisteren is onze branche voor de zoveelste keer in een kwaad daglicht gesteld en daar balen wij als kwaliteitsrijschool enorm van. Uit onderzoek van RTL4 is het vermoeden wat wij al een tijdje hadden glashard aangetoond, door trucjes te leren kun je slagen voor het theorie-examen zonder daadwerkelijk kennis te hebben van de theoriestof. Wij als Bax Verkeersopleidingen zijn hier fel op tegen, je moet als leerling kennis hebben van de theorie om later veilig deel te kunnen nemen aan het verkeer. Dit veilig voor jezelf en voor de medeweggebruikers.